1.
Församlingens
självförståelse
Korskyrkan
i Älvsbyn är en kristen församling som har
sina historiska rötter i baptismen,
helgelserörelsen och svensk väckelserörelse.
Viktiga
bidrag till vår utveckling har även kommit från
den karismatiska väckelsen och från den
evangelikala rörelsen. Dessa rörelser har på nytt
aktualiserat betoningen av Skriftens auktoritet,
Kristi försoning, omvändelse, lärjungaskap, Andens
gemenskap, utrustning och gåvor samt
evangelisation och mission.
Den
grundläggande identiteten som kristen församling
har vi gemensamt med den världsvida kyrkan genom
bekännelse till Jesus Kristus som Herre och
Frälsare. Eftersom den kristna enheten enligt
Bibeln tillhör församlingens kännemärken, är vi
angelägna om att gestalta och bevara den och
därigenom motverka alla tendenser till splittring,
som visat sig vålla stor smärta och mycket
lidande.
Till sin
natur är församlingen en gemenskap samlad kring
Jesus Kristus som Herre och Frälsare (Matt 18:20).
Vår gemenskap består »i apostlarnas undervisning
och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och i
bönerna» (Apg 2:42) och i evangelisation (Apg
2:47). Församlingen utgörs av alla som bejakat
Guds kallelse till tro, dop och lärjungaskap och
därmed hör Kristus till (Gal 3:26-29).
Församlingen
är Jesus Kristus synliggjord och förkroppsligad i
världen. En av de mest betydelsefulla bilderna för
detta är »Kristi kropp» (Rom 12, 1 Kor 12, Ef
1:22-23). I sin existens är församlingen ett
synligt tecken på Guds rike och i sin funktion i
världen ett redskap för detta rike. Församlingen
har alltså en dubbel sändning, nämligen att vara och att göra. Den helige Ande
utgör stödet för både existens och funktion.
Jesu Kristi
församling finns i världen och är till för
världen. Församlingen är ur teologisk synpunkt i
första hand en organism, men den är också
både ur sociologisk och teologisk synvinkel en
organisation. Både som organism och organisation
har församlingen att forma sina strukturer och
funktioner. Utifrån denna dubbla identitet har
församlingen att söka sin roll i tidens och
rummets värld. Församlingens yttre strukturer är
inte låsta till bestämda historiska och
sociologiska mönster utan måste ständigt prövas
och förändras.
2.
Församlingens
liv
Församlingens
existens i världen har många olika livsformer, men
alla är de vittnesbörd om Guds liv och
välgärningar. Sedan fornkyrkans tid har detta liv
beskrivits med hjälp av tre bibliska begrepp:
gemenskap (koinonia), vittnesbörd (martyria) och tjänande (diakonia). Församlingens
liv kommer också till uttryck i gudstjänsten och i
gemensamma tillämpningar kring exempelvis ekonomi
och moral. De konkreta uttrycken för allt detta
varierar och betonas olika över tid och rum,
eftersom det är ett andligt liv som pulserar och
har skiftande yttre förutsättningar.
2.1 Församlingens liv är gemenskap
Ett kristet
liv innebär ett liv i överlåtelse till Kristus och
till hans församling. Vägledda av Guds ord bär
församlingens medlemmar varandras bördor, har ett
förlåtande sinnelag, ber för varandra och söker
tillsammans andlig mognad. Med
församlingsgemenskap avses såväl faktisk
delaktighet i samma frälsning genom dop och
nattvard som byggande av nära relationer mellan
människor i församlingen. Denna gemenskap
fördjupas och vidgas genom ett aktivt deltagande i
sammankomster och en ömsesidig omsorg om varandra.
Församlingens
gemenskap praktiserar full jämlikhet mellan män
och kvinnor. Det betyder bland annat att kvinnor
har på lika villkor tillträde till alla former av
ledartjänster i församlingen och att kvinnors
erfarenheter tas medvetet tillvara i församlingens
liv och uppdrag. Detta är inte bara en
lämplighetsfråga i samhället utan tillhör enligt
apostolisk undervisning frälsningens fullhet (Gal
3:26-29).
2.2 Församlingens liv är vittnesbörd
Församlingen
har ansvar för att föra evangeliet till jordens
alla delar
(Apg 1:1-8)
och bära vittnesbörd i vardagslivet (1 Petr
2:11-17, 3:13).
Olika former
av vittnesbörd är en fundamental del av
församlingens totala liv. En församling som inte
förkunnar evangeliet lever i ett förnekande av sin
Herre. Drivkraften till vittnesbördet är inte
socialt medlidande eller en kulturell
upplysningsiver. Den avgörande anledningen ligger
i påskens erfarenheter: Jesus lever och han sänder
sina lärjungar att vittna om sin seger (Joh
20:20-21). Därför tillhör mission och
evangelisation församlingslivets innersta väsen
och den får inte ses som en extra ansträngning vid
sidan om det ordinarie livet.
Kyrkans historia innehåller berättelser om många
vittnen som för bekännelsens skull fått ge sina
egna liv. Dessa martyrer inspirerar församlingen
till ett troget vittnesbörd i dag (Hebr 12:1-4).
2.3 Församlingens liv är tjänande
Fullheten i
kristet liv består i ödmjukt tjänande för andra.
Församlingen lever i världen för att tjäna, inte
för att uppnå prestige eller välstånd. Därför
ligger
det avgörande
kriteriet vid utvärdering av församlingen inte i
tillväxt eller gott rykte utan i tjänsten.
Tjänstens nåd är av Kristus given till varje
troende (Ef 4:7) och inte bara till en inre cirkel
i församlingen. Ingen medlem är utan en tjänst och
alla har också en nådegåva att utföra den. Varje
kristen skall därför ge sitt bidrag till det
gemensammas bästa (1 Petr 4:10). Anden fördelar
gåvorna i sin frihet (1 Kor 12:4), men vår del i
detta är att upptäcka gåvan och utöva vår tjänst
till ära för den Uppståndne (Ef 4:7-8) och till
församlingens uppbyggelse (Ef 4:12). Församlingens
tjänst är inte enbart inåtvänd utan innefattar
också ett ansvar för kärlekens gärningar i
världen.
I Kristi
efterföljelse måste församlingen älska sin nästa
(Luk 10:25-37) och ta ansvar för den skapelse hon
fått att förvalta. Även aposteln Jakob betonar den
praktiska kristendomen genom sin definition av
»religion» (Jak 1:27) och kritiserar skarpt de
rikas självupptagenhet (Jak 2:1-10). Församlingens
sociala omsorg innefattar också profetisk kritik
av all orättvisa (Jes 1:17). Trohet mot Kristus
bör i ett överflödssamhälle innebära en radikal
prövning av livsstilen och ett otvetydigt
avståndstagande från materialistiska livsvärden.
Genom evangeliets kraft tror församlingen att den
rike befrias från sin girighet och själviskhet,
medan den fattige befrias från sin utstötthet och
hopplöshet.
Evangelisation
och
social omsorg är åtskilda, men jämbördiga. De är
inte identiska, men däremot oskiljaktiga.
2.4 Församlingens liv formar en
levande gudstjänst
Gudstjänst
är ett möte mellan Gud och människor, där var och
en är delaktig i ett andligt skeende. Återkommande
moment i gudstjänsten är skriftläsning,
förkunnelse, nattvard, bekännelse, bön, lovsång
och insamling av ekonomiskt stöd. I gudstjänsten
möter församlingen Guds tilltal, hör hans
kallelse, lär känna hans vilja och får svara ja på
hans kallelse. Den helige Ande verkar i
gudstjänsten både genom frihet och ordning.
Särskilda
gudstjänsthandlingar är:
2.4.1 Vigselgudstjänst
Äktenskapet
är instiftat av Gud. Ett kristet äktenskap tillhör
både skapelseordningen och Guds frälsningsordning
(Ef 5:21-33). Äktenskapet konstitueras i detta
sammanhang genom kärlek, vigselgudstjänst samt
samlevnad. Äktenskapet är därför inte enbart en
enskild angelägenhet utan ingår i församlingens
gemensamma liv. Församlingen värnar om äktenskapet
och stöder denna levnadsform. Ur juridisk
synvinkel konstitueras ett äktenskap av att mannen
och kvinnan på vigselförättarens fråga samtycker
till äktenskap, vigsel- förättarens
tillkännagivande och att detta sker inför minst
två vittnen. Det övriga kring en vigsel tillhör
den gestaltning av kristen tro som församlingen
vill ge kring ett ingående av äktenskap.
2.4.2 Barnvälsignelse
Föräldrar
bereds möjlighet att bära fram sina barn i
församlingens gemenskap för att ta emot Guds
välsignelse och tacka för Guds gåvor (Mark
10:13-16). I barnvälsignelsen uttrycker
församlingen sin övertygelse att barnen tillhör
Guds Rike. Den syftar till att barnen skall växa
upp i församlingens gemenskap och finna vägen till
en personlig tro, bekräfta denna sin tro och låta
döpa sig. Akten är ett uttryck för församlingens
omsorg om barnen och familjerna.
2.4.3 Begravningsgudstjänst
I
begravningsgudstjänsten uttrycker församlingen sin
tro på att liv och död vilar i Guds händer (Joh
11:25, Luk 20:38). Den är ett tillfälle att beakta
skapelsens begränsning och dödens allvar, uttrycka
sin sorg och saknad samt säga farväl.
Begravningsgudstjänsten är också en förkunnelse om
församlingens tro på uppståndelsen. Vid
begravningsgudstjänst står församlingens pastor
till förfogande som officiant.
2.5 Församlingens liv formar ett gott
förvaltarskap
Bibeln säger
och kristen tro bekänner att allt ytterst tillhör
Gud
(Kol
1:16-17). Detta innebär att allt vi har är Guds
gåvor som skall förvaltas inför honom. I
församlingen får vi hjälp att söka Guds vilja i
förvaltandet av vår tid, våra relationer och
resurser.
Offrande till församlingen är ett uttryck för
förvaltarskap.
Allt givande är frivilligt. Bibelns
gammaltestamentliga modell med tiondegivandet är
en god princip (Mal 3:10), men nya testamentets
undervisning sätter inte gränsen där för givandet
(2 Kor 9:6-8). Ett gott förvaltarskap är i Bibeln
ett uttryck för och en bekännelse att allt tillhör
Herren.
2.6 Församlingens liv formar
Kristus-präglade dygder
Livet i
församlingen får alltid moraliska konsekvenser.
När Kristus är Herre i en människas liv påverkas
tankar och handlingar av honom, hans sinnelag och
kärlek. Då utmanas den kristne att ständigt överge
oförsonlighet, avund, bitterhet, högmod, girighet
och de handlingar som är uttryck för detta,
exempelvis förtal, intriger, misstänksamhet,
strider och ett egoistiskt levnadssätt. I stället
odlar de kristna med Andens hjälp kärlek, tålamod,
vänlighet, godhet och trofasthet. Detta tar sig
uttryck i förståelse, generositet, öppenhet,
uthållighet, ärlighet, uppriktighet och vänskap
(Gal. 5:16-25).
Församlingens
liv bygger på den personliga
Kristusefterföljelsen. Varje medlem är kallad att
vara en lärjunge till Jesus och gå i hans fotspår
i världen (Matt 16:24).
3.0 Församlingens uppdrag
Församlingens
funktion i världen är att vara ett redskap för Gud
och hans frälsningsverk. Detta uppdrag omfattar en
rad verksamheter som utgör delar av en helhet.
3.1 Att vara mission
Församlingens
uppdrag är att göra Jesus Kristus känd och
mottagen som Herre och Frälsare (Matt 28:18-20). I
den helige Andens kraft bär församlingen därför på
olika sätt vittnesbörd om Faderns frälsningsverk
genom sin Son. Församlingen vill hjälpa människor
att omvända sig och genom dopet bli en del av Guds
folks gemenskap, som bekänner och tillber den
treenige Guden. Överallt där denna sanna
tillbedjan inte finns existerar utmaningen till
evangelisation och mission. Missionsfält finns
alltså både mycket nära och på annat håll. Kristen
mission ingår i Faderns sändning (missio Dei) av
sin Son, och Sonens sändning av Anden, som
utrustar lärjungarna att gå med hela evangeliet
till hela världen (Apg 1:8).
Modellen för en dynamisk mission finns
därför i Jesu liv och verksamhet (Joh 17:18,
20:21, Fil 2:5-11). Därför är församlingen
kallad att såväl vara mission som att
missionera. Församlingen är inte ett mål i sig
själv. Den är ett uttryck för och ett redskap
för Guds rike. Till dess väsen hör att vara sänd
och att sända ut. All mission skall därför vara
förankrad i församlingen och innebära att
församlingar planteras och byggs. All mission
syftar till att förverkliga Guds vilja på jorden.
Utifrån den gudomliga sändningsprocessen i världen innebär
mission i praktiken att gå över gränser –
geografiska, kulturella, sociala och religiösa –
för att i nya sammanhang ge vidare det apostoliska
vittnesbördet om Jesus Kristus bland dem som inte
tror
(Rom 10:13f).
Vittnesbörd och diakoni är olika aspekter av
missionsuppdraget som hör samman och kompletterar
varandra. Mission betyder också ett ömsesidigt
utbyte mellan församlingar och kyrkosamfund i
andra länder.
På olika sätt utgör mission ett
brobyggande mellan församlingen och världen. En
missionerande församling blir ett tecken på
enhet och försoning i en splittrad värld.
Församlingen vill motivera och skapa
förutsättningar för ett personligt
missionsengagemang bland sina medlemmar. Det kan
exempelvis gälla förbön, ekonomiskt och
praktiskt stöd samt missionärstjänst nationellt
eller internationellt.
3.2 Att arbeta diakonalt
Med respekt för varje enskild människa
– oavsett ras, position, sexuell läggning,
religion eller politisk åsikt – är det
församlingens och den kristnes ansvar att genom
barmhärtighet och solidaritet möta människan och
hennes utsatthet. Denna diakonala grundhållning
har sin främsta förebild i Jesus Kristus. Han
både undervisar om och visar medmänsklig omsorg
(Matt 25:31-46, Joh.
13:12-15). Utifrån lokala behov och församlingens
förutsättningar uttrycks också diakonin genom en
planerad och strukturerad verksamhet. Det kan vara
arbete bland missbrukare, psykiskt sjuka och deras
anhöriga, integrationsarbete bland invandrare,
flyktingar och funktionshindrade, sorge- och
anhöriggrupper, arbete tillsammans med arbetslösa,
besöksgrupper inom kriminalvård, äldreomsorg med
mera. Ofta är det både önskvärt och nödvändigt att
församlingar och samhälle tillsammans utför det
diakonala arbetet, exempelvis RIA, Kyrka på stan
och Sjukhuskyrkan. Det diakonala arbetet
kännetecknas framförallt av barmhärtighetens och
solidaritetens gärningar men diakonin är till sin
karaktär också själavårdande och pedagogisk.
Diakoni är inte enbart omsorg uttryckt i möten
människor emellan. Diakonin har också en profetisk
funktion. Ett enträget arbete för mänskliga
rättigheter, fred och försoning, jämställdhet,
demokrati och hushållning av jordens resurser.
3.3 Att föregripa Guds framtid
Församlingen
är inte likställd med Guds rike. Med Kristus har
Guds rike redan kommit, även om dess fullkomning
sker vid hans återkomst.
Guds makt
upprättas dock redan nu i dem som förts in i
Sonens rike (Kol 1:13). Församlingen kan då bli
ett vittnesbörd om och ett redskap för Guds rike,
när de kristna i lydnad följer Guds vilja. Denna
tanke på församlingen som en föraning av Guds rike
anger alltså hennes tjänst i världen. Allt liv i
församlingen ska föras in under Guds vilja.
Församlingen är alltså den form som Guds rike
tagit just nu men som sådan är den en ofullkomlig
manifestation av Guds framtid. Vissheten om att
gudsrikets fullhet kommer, gör att vi också kan
härda ut med bristerna.
Församlingens
längtan efter Jesu återkomst präglar hennes
närvaro i världen. Hon bär hopp om nya himlar och
en ny jord där rättfärdighet bor (2 Petr 3:11-13)
och hon bär Anden som en försäkran om frälsningens
fullbordan (Ef 1:14). Detta levande hopp kommer
till uttryck på olika sätt, till exempel i
undervisning och förkunnelse, i tecken och under,
i kamp för rätt och rättvisa, i solidaritet med
små och svaga, i trohet mot Gudsrikets etik och i
en glädjefylld väntan på Kristus.
3.4 Att verka för Kristi kyrkas
synliga enhet
Församlingens
enhet är grundad i den evige Gudens enhet (Ef
4:1-6) och i Kristi kors (Ef 2:11-17). Eftersom
Gud är en, ska också hans folk vara enat (Joh
17:11-12). Man kan inte multiplicera Guds
församling mer än man kan multiplicera Gud själv.
Enheten är också förankrad i Jesu frälsningsverk.
De synder som skiljer människor är försonade.
Splittring mellan kristna är därför en skymf mot
Jesu gärning på korset. Att inte vilja umgås med
andra kristna är att leva mot evangeliets sanning
(Gal 2:14). Kristen enhet är inte likformighet.
Det finns
istället en mångfald i enheten, genom skillnader i
tjänster (1 Kor 12:4-6), men också i åsikter av
mindre betydelse (Rom 14). Även trons
formuleringar och formerna för gudstjänstlivet kan
skifta. Enheten har bara sin gräns där väsentliga
delar av biblisk och historisk kristen tro står på
spel
(Gal 1:6-12).
Enheten kan inte skapas av människor, men det är
vårt ansvar att bevara och gestalta den
grundläggande enhet som Anden givit. Det skall
enligt den apostoliska uppmaningen ske med ivrig
ansträngning (Ef 4:3).
Enhetssträvanden
är
ständigt aktuellt både i församlingen och mellan
församlingar.
Korskyrkan
samarbetar i Evangeliska Frikyrkan och dess
regionala organ Kristen Samverkan Nord.
Församlingen
känner och vill också uttrycka sin samhörighet med
den övriga kristenheten. Detta sker genom att
församlingen samarbetar och låter sig
representeras i olika lokala och regionala
ekumeniska organ, för att tillsammans med andra
arbeta för församlingens synliga enhet och
förverkliga det gemensamma uppdraget.
4.0 Församlingens kraftkällor
För att
fullgöra sin kallelse brukar församlingen de
nådemedel och andliga resurser som står till
hennes förfogande.
4.1 Guds ord
Gud har tagit
initiativet att uppenbara sig för människan (Hebr
1:1f). Församlingens kännedom om den personlige
Guden kommer genom Bibeln. Kristus, det
inkarnerade Ordet, är känd hos oss genom det
skrivna Ordet (Joh 1:1-3, 14). Bibelns auktoritet
uppstår ur det faktum att den förmedlar Guds
uppenbarelse i Kristus. Kristus själv har
bekräftat Bibelns auktoritet.
Tro på Bibeln
är därför ett tecken på lydnad mot Kristus. Den
kristna församlingen närmar sig Bibeln i trons
Ande. Frälsningens liv är alltid beroende av ett
svar på evangeliet.
Guds
auktoritativa uppenbarelse i Bibeln är inspirerad
av den helige Ande (2 Tim 3:16-17). Mänskliga
författares ord är samtidigt Guds Ords. Bibeln är
Guds skapelse utan fel i allt som den påstår och
enda ofelbara rättesnöre för tro och liv. Den är
yttersta norm, överordnad traditionen, förnuftet
och erfarenheten, i alla frågor som gäller tro och
liv. Bibeln är därför församlingens grund.
Bibeln leder
rätt i sin undervisning (Ps 119:105). Tolkad i
sitt historiska sammanhang, i enlighet med sitt
syfte och under Andens upplysning är Bibeln
trovärdig i allt som den lär. Ingen mänsklig
tolkning av Bibeln kan däremot gälla som ofelbar.
Förståelse av Bibeln skapas främst genom
församlingens lydnad av Guds Ord. Kunskap om
församlingens sammanhang är då avgörande för en
rätt kommunikation av Guds Ord till samtiden.
Uppenbarelsen måste bli förstådd.
4.2 Dopet
Dopet är en
gåva, en del av evangeliet och en av de heliga
handlingar som församlingen förvaltar på Herrens
befallning och som människan får ta emot i tro
(Matt 28:19-20). Därför intar det en central plats
i såväl förkunnelse som praxis.
Dopet hör
samman med Kristi frälsningsgärning, hans liv, död
och uppståndelse (Rom 6:3-11). Det är en försäkran
om att vi genom tron på Jesus är delaktiga i
försoningens nåd och uppståndelsens kraft till ett
nytt liv. Dopet är människans svar på Guds
kallelse till omvändelse och ett nytt liv (Apg
2:38). I dopet förenas människan med Jesus Kristus
i hans död och uppståndelse. I dopet bekänner
människan Jesus som Herre och där möter Herren
människan med sin förlåtelse och nåd (1 Petr
3:21-22). Dopet uttrycker därför en djup gemenskap
med Kristus (Gal 3:26-29).
Församlingen
praktiserar dop genom nedsänkning efter personlig
bekännelse om tro på Jesus Kristus.
4.3
Nattvarden
Nattvarden
aktualiserar Jesu Kristi försoningsoffer för vår
skull.
Den uttrycker
vår delaktighet i Jesus Kristus och försäkrar att
vi genom tron på honom har syndernas förlåtelse,
gemenskap och hopp (1 Kor 10:16-17). Vi kommer
till Herrens bord för att det andliga livet skall
förnyas och den kristna gemenskapen fördjupas och
det kristna hoppet proklameras (Apg 2:46).
Till
nattvarden inbjuds alla som tillhör Jesus Kristus
och vill leva i gemenskap med honom. Den som lever
i ohederlighet, otukt eller oförsonlighet
utesluter sig själv från måltiden (1 Kor
11:27-28). Omvändelse och bikt öppnar alltid vägen
till förnyad delaktighet i nattvardens mysterium.
4.4 Den heliga Andens verk och gåvor
Utan den
heliga Anden är Gud avlägsen, stannar Kristus i
det förflutna, blir evangeliet tomma ord, är
församlingen bara en organisation, mission
propaganda, gudstjänst en gruppterapi och kristet
liv en slavmoral. Men i Andens vind har kosmos
uppstått (1 Mos 1:2) och genom sin Ande förnyar
Gud ständigt skapelsen och är nära oss (Ps
104:30). Genom samma heliga Ande är den uppståndne
Kristus hos oss i dag (Joh 14:16-20), är
evangeliet en kraft till frälsning (Rom 1:16),
återspeglar församlingen gemenskapen inom Gud
själv (Joh 17:21-23), är mission ett hoppfullt
tecken i världen (Apg 2:6), är gudstjänst både
åminnelse och föregripande (1 Kor 11:26) och
kristet lärjungaskap ett liv i ljuvlig frihet (2
Kor 3:17).
Anden
upplyser oss om kunskapen om Gud, främst genom att
ge vittnesbördet om Kristus till världen (Joh
15:26-27). Andens verk är helt beroende av Kristi
upphöjelse, varigenom Anden kan ge oss resultatet
av Kristi död och uppståndelse (Apg 2:33).
Den
helige Ande får därför aldrig skiljas från
Kristus. Därmed är Anden verksam i hela
tillägnelsen av frälsningen (1 Kor 12:3, 13) och i
helgelsen (Gal 5:22-26). Alla kristna har på detta
sätt fått Andens gåva genom att tillhöra Kristus.
Det finns också en utrustning genom Anden
bestående av olika gåvor. Sammanhanget för dessa
gåvor är församlingen, som är Andens område.
Andens tjänst i gudomen är att ständigt ge
människan en erfarenhet av nåd. En karismatisk
erfarenhet är således en erfarenhet av den helige
Ande. Det är ett medvetet möte med den kärlekens
Gud som är här och nu (Rom 5:5).
Personliga erfarenheter av Anden ger bland annat
ny glädje, ny kraft i tjänsten, frimodighet i bön
och tillbedjan, styrka i frestelser och öppenhet
för manifestationer av Guds helande och befriande
nåd. I vår andliga tradition finns en utmaning
till full överlåtelse åt Herren, som är Anden.
Församlingens liv som Andens tempel är möjligt,
därför att de kristna som utgör detta tempel är
omslutna och uppfyllda av Anden som helgar dem (1
Petr 2:5, 1 Kor 3:16f). Församlingens kallelse att
vara Guds folk i världen förverkligas genom att
Anden leder sitt folk och utrustar och sänder de
troende till olika uppdrag (1 Petr 2:10f, Apg
1:5-8). Församlingens synliga strukturering som
Kristi kropp sker i och genom Anden. Herren ger
olika sorters gåvor åt alla kristna till enhet i
mångfald och till uppbyggelse av församlingen, så
att den växer både internt och externt (1 Kor 12,
Rom 12:4-8).
Därför strävar vi efter att mångfalden
i uttryck av Andens gärningar ska finnas i
gudstjänst, vittnesbörd och diakoni.
4.5 Bikten – försoningens kraft
Bikt är att
inför en själavårdare/pastor i avskildhet bekänna
synd som man har begått och att genom honom/henne
få tillsägelse om Guds förlåtelse. Vilken
förtroendevärd kristen som helst kan ta emot
bekännelsen och avlösning, men det är viktigt att
veta, att en person som inte är avskild till
församlingstjänst inte har tystnadsplikt.
Biblisk grund
för denna praktik finns bland annat i Jesu ord
till lärjungarna: Om ni förlåter någon hans
synder, så är de förlåtna (Joh 20:22-23) och i den
apostoliska uppmaningen att bekänna synderna för
varandra (Jak 5:15- 16). Bikten har två moment:
bekännelse och avlösning. Bekännelsen kan vara
resultatet av ett akut behov eller av en längre
samtalskontakt. En sann bikt utmärks av att den
som vill bikta sig har drivits till det av sitt
eget inre.
När en ärlig
och frivillig bekännelse föreligger kan en
förbehållslös och ovillkorlig avlösning ges. Denna
har sin grund i och sin kraft från Guds ord (Luk
5:20, 1 Joh 1:9). Att bikta sig regelbundet är att
mer medvetet gå in i gemenskapen med Gud och
människorna.
5.
Församlingstillhörighet
Medlemskapet
i församlingen har sin grund i en personlig tro på
Jesus Kristus som Herre och Frälsare samt dop i
Faderns, Sonens och den heliga Andens namn.
Medlemskapets mening är ett liv i Kristi
efterföljd och en överlåtelse till församlingens
gemenskap och uppdrag i världen.
5.1 Vägen till medlemskap
Kristenblivandet
är
ett skeende som innefattar både andliga
erfarenheter och lärande. Den undervisning som
sker i församlingens olika samlingar har till
syfte att skapa tro på bibelns budskap, till
omvändelse, dop och ett växande i tron tillsammans
i församlingens gemenskap.
Medlemskap i församlingen kan
förvärvas:
• genom dop
på bekännelse av tro.
• genom
öppet medlemskap, vilket innebär att församlingen
mottager som medlem dem som bekänner sig tro på
Jesus Kristus som Herre och Frälsare, även den som
kommer från annan kristen tradition än baptistisk.
Medlemskap från församling i annan kristen
tradition upphäver inte församlingens egen
identitet som baptistisk.
Det är ett
uttryck för att församlingen respekterar andras
väg till församlingstillhörighet.
5.2 Medlemskap kan upphöra
• genom
flyttningsbetyg till annan församling
• genom
begäran om utträde ur församlingen
• genom
uteslutning då medlem befunnits sakna de
förutsättningar för medlemskap som ovan anges.
• eller
genom att stadigvarande ha flyttat från orten och
ej längre anses ha
möjlighet
att delta i församlingens verksamhet.
5.3 Medlemskapsärenden
Församlingsledarna
har
huvudansvaret för ärenden kring medlemskap. Den
som önskar bli medlem i församlingen anmäler detta
till pastor eller annan församlingsledare, som
genom samtal klargör församlingsgemenskapens
innebörd och presenterar församlingsordningen.
Församlingen beslutar om nya medlemmar och dessa
hälsas välkomna i församlingsmöte/gudstjänst.
5.4 Medlemsomsorg
Församlingsledarna
har
ett särskilt ansvar för omsorgen om dem som är
medlemmar i församlingen. Men denna omsorg
förutsätter alla medlemmars ömsesidiga tjänst och
ansvar för varandra (Ef 4:16, Hebr 12:15).
Församlingsledarna skall aktivt hålla kontakt med
medlemmarna, särskilt dem som av en eller annan
anledning inte deltar i gudstjänst- och
vardagsgemenskap i församlingen.
Medlemskap i församlingen fördjupas genom att
man ger och tar emot praktisk hjälp att växa
och mogna som människa och kristen. Det är
särskilt viktigt att uppmärksamma och möta de
mänskliga behov som uppstår vid kriser,
ohälsa, arbetsbelastning, ensamhet och
förändringar av olika slag. Omsorg om varandra
innefattar också etisk och moralisk
vägledning. Genom att
medlemmarna håller igång ett levande samtal om
vad som rätt och fel, byggs ett moraliskt
medvetande upp i församlingen. När någon
medlem med vett och vilja lever i synd eller
förkunnar falsk lära har församlingen ett
ansvar att ge personlig vägledning som syftar
till omvändelse och upprättelse. Ordningen som
anges i Matt 18:15-18 är ett grundmönster för
hur processen kan gå till för att »vinna»
tillbaka den som lever orätt eller förkunnar
andra frälsningsvägar. Grundprincipen för alla
former av omsorg om medlemmarna i församlingen
är sanning och kärlek i förening.
6.0 Organisationsmodell: förening
Korskyrkan
har som organisationsform valt en modifierad form
av föreningsmodellen inom svensk tradition. Det
innebär att församlingen som juridisk person är en
ideell förening i samhället och att den gängse
föreningsstrukturen har kompletterats med tjänster
och organ som svarar mot församlingens identitet
som Kristi kropp. Genom tydliga stadgar,
regelbundna församlingsmöten, styrelse och
föreståndare i en församlingsledargrupp
eftersträvas allas fulla delaktighet i beslut och
ansvar.
6.1 Organisationsstruktur
Denna
församlingsordning är kompletterad med antagna
församlingsstadgar som i detalj reglerar
församlingens yttre former och organisation.
7.
Ändring
i församlingsordningen
Förslag om
ändring i församlingsordningen skall lämnas till
församlingsledarna/styrelsen minst två månader
före årsmötet. Församlingsledarna och styrelsen
skall med ett gemensamt utlåtande överlämna
förslaget till församlingen.
För ändring i
församlingsordningen fordras att minst två
tredjedelar av de röstande vid två på varandra
följande församlingsmöten, varav ett årsmöte,
röstar för ändringen. Mellan dessa möten skall
minst en månad ha förflutit.
(Senast reviderat 2011.01.29)
|